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rhys carter and james george

Behandlung einer chronischen Plantarfasziitis mit Kombinationstherapie

In dieser exklusiven Fallstudie behandelte Rhys Carter, Physiotherapeut und Direktor der Praxis Carter & George, Jamie George (Team Saracens, British Lions und Rugby Nationalteam England), der an chronischer Plantarfasziitis litt, mit den neuen EMS Geräten DolorClast® High Power Laser und DolorClast® Radial Shock Waves. Entdecken Sie, wie dieser neue therapeutische Ansatz es ihm ermöglichte, eine Pathologie wirksam zu behandeln, an der Jamie George in den letzten zwei Jahren gelitten hatte.

Tendinopathien sind ein wichtiges Thema in der Praxis des Profisports. Diese Art von Pathologie muss schnell behandelt werden, um die körperliche Leistungsfähigkeit der Athleten nicht zu beeinträchtigen. Manchmal verschwinden aber diese Tendinopathien trotz der von den Pflegeteams unternommenen Behandlungsbemühungen nicht. Sie werden dann chronisch und können die Karriere des Athleten gefährden, der keine andere Wahl hat, als mit der Pathologie zu leben, welche dann schließlich andere funktionelle Probleme verursacht.

Jamies Georges Zeugnis über die Behandlung seiner chronischen Plantarfasziitis

Vor der Behandlung mit der Kombinationstherapie litt Jamie George an einer chronischen Plantarfasziitis, die ihn sowohl im Berufs- als auch im Alltagsleben täglich in Mitleidenschaft zog.

"Ich leide seit etwa 2 Jahren unter Fersenschmerzen - hauptsächlich verursacht durch ständiges Training und Spielen auf festem Untergrund mit Sarazenen. Als ich in die Klinik kam, fand eine erste Konsultation mit Rhys statt - der die Diagnose der Plantarfasziitis auf einer Ultraschalluntersuchung bestätigte.  Er schlug vor, sie mit der Stosswellentherapie zu behandeln (die ich schon einmal gemacht habe), aber er schlug auch vor, vorher einen Laser einzusetzen. 
Neben einem strikten Dehnungs- und Kräftigungsprogramm, das von unserem Kraft- und Konditionierungsteam bei Saracens ausgearbeitet wurde, hatte ich 4 Sitzungen mit Laser und Stosswellenbehandlung - jeweils im Abstand von einer Woche.

Am Ende der 4. Woche hatte ich eine 60-prozentige Besserung der Schmerzen festgestellt, insbesondere nach dem Training und gleich morgens. Ich setzte das Krafttraining einen weiteren Monat lang fort und würde jetzt eine 95%ige Erholung schätzen, mit nur leichten Beschwerden nach einem Spiel auf einem Kunstrasenplatz.

Dies verursachte früher so starke Schmerzen, dass ich humpelte. Bei besonders hartnäckigen Verletzungen würde ich die Behandlung mit dem DolorClast® Laser und den radialen Stosswellen gründlich empfehlen, und ich weiss, wohin ich mich wenden muss, wenn meine Schmerzen jemals wiederkehren.

How Rhys Carter treated the pathology thanks to the combination therapy

Jamie George attended Rhys Carter's clinic reporting right heel pain for over 2 years. On objective examination, there was point tenderness over the insertion of the plantar tendon and there was evident tendinopathic changes in the plantar tendon on diagnostic ultrasound, in keeping with plantar fasciitis.

Once the diagnosis was given to Jamie, it was explained that this injury can take up to 3 months to recover. Rhys Carter explained that this would be a combination of the new GDT protocol (explained to him as Laser and Shock Wave combination therapy) and a progressive strengthening program to be done in conjunction with his strength and conditioning coaches at his club.

 
To carry out the treatment according to the GDT protocol, Rhys Carter used the new DolorClast® Radial Shock Waves and the new DolorClast® High Power Laser in combination. He used the DolorClast® High Power Laser on the analgesic setting of 3 minutes, 60KHz, 75% modulation and a manual setting. Afterwards, he was able to use 2.8 Bar of pressure, 10Hz and 2000 impulses on the DolorClast® Radial Shock Waves. It is interesting to note that Jamie was able to tolerate just 2.0 Bar of pressure without a Laser treatment before the Shock Wave therapy.
Regarding exercise, Rhys Carter worked closely with the Saracens strength and conditioning coaches and devised a series of ‘short foot’ intrinsic foot strengthening exercises, eccentric soleus strengthening and calf stretching. He also recommended gentle rolling of the arch of the foot with a tennis ball.

After 10 years of using Shock Wave therapy, I would thoroughly recommend the additional use of the DolorClast® High Power Laser as an analgesic. - Rhys Carter, physiotherapist


The combination of the Laser and Radial Shock Wave therapies gave exceptionally good results. Jamie reported a continuous improvement in symptoms and once he started to feel no pain after training/matches and no pain in the morning when bare foot walking after 8 weeks, they stopped treating him as the initial problem had resolved. Having used the DolorClast® High Power Laser in analgesic mode, Rhys Carter can confirm that the tolerance level of higher pressured Radial Shock Wave therapy is greatly increased, which has generated faster results.

We thank Rhys Carter for conducting this case study highlighting the potential of combination therapy with the new DolorClast® products, which also allowed the rugby player Jamie George to return to the field with a full confidence.

Why is the combination therapy effective in the treatment of plantar fasciitis?

DolorClast® High Power Laser

When designing the DolorClast® High Power Laser, the wavelength of 905 nm was specially chosen because it inhibits the nociceptors1.
Nociceptors are sensory neurons located at the nerve ending, that respond to potentially damaging stimuli by sending pain signals to the spinal cord and the brain. If they are inhibited, they will not send a signal and the patient won’t therefore feel pain anymore.

This powerful analgesic effect is already evident 5 minutes after the end of the treatment and lasts for up to 72 hours after the treatment.

1MEZAWA, S. et. Al, Archives of oral biology, 1988, vol. 33,9.

DolorClast® Radial Shock Waves

Shock wave therapy allows the expression of growth factors (PCNA, eNOS VEGF)1, making allowing for the formation of new blood vessels (angiogenesis) in tissues with blood supplies. This increased blood circulation fosters a faster healing of the treated tissues1.
Moreover, shock wave therapy activates mesenchymal stem cells2, which increases the formation of new cells for the regeneration of the injured tissues.

1HOFMAN et al., J Trauma / CONTALDO ET AL., Microvasc Res 2012, 84:24:-33 / KIRSCH ET AL., J Surg Res 2016; 201:440-445
2WANG CJ, ISMST Newsletter 2006, Vol 1, Issue 1

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